SHRI YANTRA

for 8 channel soundtracks



 

Samen met Jorrit Tamminga maakte Wim Henderickx een elektronischecompositie met als titel SHRI YANTRA. 

Voor de muzikale structuur van dit werk bouwde Wim Henderickx op de Boeddhistische Shri Yantra, een abstract geometrische figuur die de leidraad vormt voor meditatie en ontwikkeling van het bewustzijn. 

Het werk vloeit voort uit de compositie voor muziektheater VOID/SUNYATA voor 5 zangers, ensemble en elektronica.

Als basismateriaal voor dit elektronisch werk maakte de componist gebruik van de klank van stenen, hout, water, ruis en een sample van de Tibetaanse cymbaal. De spectrale analyse van deze cymbaal leverde het materiaal voor de sinustonen aan het einde van het werk.
De vorm wordt bepaald door de geometrische figuren van de Shri Yantra. Ook de spatialisatie heeft deze figuren als parcours.

De tijdsstructuur van de verschillende onderdelen van dit werk werd exact berekend volgens de gulden snede. De vijf natuurelementen vormen de basis van het klankmateriaal; water, vuur, lucht, aarde en ether.

Prologue
Water (circle)
Fire (triangle)
Air (lotus)
Earth (square)
Akasha (bindu)
Epilogue


In de Proloog wordt het totale klankmateriaal als een soort oerknal voorgesteld.

In Water roteert de klank als een spiraal.

In Fire heerst de grootste energie, de spatialisatie gebeurt vanuit de 3 hoekpunten van de ruimte.

In Air treedt een verstilling op. De ruisklanken suggereren een hogere vorm van bewustzijn.

Earth klinkt statisch, zowel wat het klankmateriaal (stenen) als wat de spatialisatie betreft, geïnspireerd op de vier kosmische deuren van de geometrische figuur Shri Yantra.

Het kosmische van Akasha krijgt vorm door de extreem hoge en lage tonen.

In de Epiloog krijgen we de oerklank uit de Proloog terug, nu getranscendeerd naar het hogere bewustzijn (hoge register).




RECORDINGS

SCORE

Norsk Musikforlag (publisher)



INSTRUMENTATION / EXTRA INFORMATION

for 8 channel soundtracks (15'41)
based on VOID/SUNYATA 
in collaboration with Jorrit Tamminga 
Première June, 8 2009, within the Flanders Festival-Mechelen






RETROSPECTRE