ON HAIKU (The Four Seasons)

voor shō



On Haiku (The Four Seasons) voor shō werd gecomponeerd in 2015 voor het MA Festival in Brugge.
In 2016 maakte Wim Henderickx een versie voor SHO EN STRIJKKWARTET in opdracht van Transit, Festival voor nieuwe muziek in Leuven.

Beide werken zijn geïnspireerd op vier haiku’s en geven de vier seizoenen weer in korte muzikale impressies. 
De vier delen van het werk: Haru (Spring), Natsu (Summer), Aki (Autumn) en Fuyu (Winter).

Het werk heeft een ceremonieel en ritueel karakter, ook omdat de shō in elk deel op een andere plaats in de zaal wordt bespeeld. 
Tussen de delen zijn korte percussie interventies, uitgevoerd door de shō speler. Na deel 1 zijn dat kleine metal chimes, na deel 2 een kleine gong en na deel 3 een kleine thunder sheet.

De vier Haiku’s:

I. HARU (Lente)
Doordrenkt van druppels,
in morgenregen ’t fluiten
van nachtegalen.
(Issa, 1763-1827)

II. NATSU (Zomer)
O zuiver water!
al was het maar een mondvol -
hoe verrukkelijk!
(Buson, 1715-1783)

III. AKI (Herfst)
Toen ik alles gezien had,
rustte mijn oog
op een witte chrysant.
(Isshō, 1652-1688)

IV. FUYU (Winter)
De morgen breekt aan;
en de storm van vannacht is
in sneeuw begraven.
(Shirō, 1724-1815)

Haiku’s uit ‘Japans Gedicht’ van J. van Tooren (Meulenhoff Amsterdam)


Naomi Sato met shō




RECORDINGS

Beschikbaar bij Wim Henderickx

SCORE

Norsk Musikforlag (publisher)



INSTRUMENTATION / EXTRA INFORMATION

voor shō (2015)
(+/- 7’)
premiere: 9 augustus, 2015 op het MA Festival in Brugge
door Naomi Sato







RETROSPECTRE