EMPTY MIND I

voor blokfluit en elektronica



Empty Mind werd oorspronkelijk gecomponeerd voor HOBO EN ELEKTRONICA en is geïnspireerd op het werk en het gedachtengoed van de Amerikaanse kunstenares Agnes Martin. De ontwikkeling van de elektronica gebeurde in samenwerking met Jorrit Tamminga.

Het werk bestaat uit 6 grote delen (5 + 1), die in willekeurige volgorde uitgevoerd kunnen worden; hoofddoel van de componist was tijd en ruimte open te breken. Hij maakte de combinatie tussen de open vorm (met een vrije volgorde van de verschillende delen) en de gesloten vorm (met een duidelijk afgebakende partituur). In elk deel is er een strikt gecomponeerd gedeelte dat een continuïteit weergeeft en daartussen een aantal vrije passages waarbij het materiaal een eigen traject mag maken - gekozen door de solist op dat moment - waardoor een discontinuïteit ontstaat. 

Een strikt gecomponeerde melodie, gebaseerd op een grote belangstelling voor microtonaliteit, wordt meermaals onderbroken door deze vrije onderdelen met uitgebreide technieken op de blokfluit, zoals o.a. multiphonics, glissandi e.d.

De elekronica bestaat enerzijds uit een harmonische drone (een klanktapijt) die in de verschillende lagen wordt weergegeven, anderzijds wordt de klank van de blokfluit live gemanipuleerd waardoor er een uitgebreid harmonisch spectrum ontstaat, gebaseerd op enkel de tonen van dit solo instrument. Een derde belangrijk gegeven in de elektronica is de spatialisatie, waardoor de klank via geometrische patronen de volledige ruimte vult. Het spatiale (het ruimtelijke) in dit werk wordt ook versterkt door de opeenvolgende delen op verschillende plaatsen in de ruimte te laten uitvoeren.




RECORDINGS

Beschikbaar bij Wim Henderickx.

SCORE

Norsk Musikforlag (publisher)



INSTRUMENTATION / EXTRA INFORMATION

for recorder and electronics
(+/- 15')
first performance: 20 October 2015 in Tilburg, De link in het Cenakel (Nl)
Erik Bosgraaf, recorder
Jorrit Tamminga, electronics







RETROSPECTRE